Jak vypadá opravdové efektivní využití 3D ve vizualizaci
Profi-výbava
10. 04. 2017

Jak vypadá opravdové efektivní využití 3D ve vizualizaci

Tak, jak se přesouvá současné projektování do trojrozměrného světa, přesouvá se do 3D již řadu let i rendering a tvorba vizualizací…

Stále je ale nejčastějším způsobem tvorby vizualizace spojení jednoduchého „drátového“ renderu a následné postprodukce v 2D grafických editorech. Mezi nejčastější workflow tak patří rychlý render přímo z CAD aplikace a následné úpravy a ruční dokreslování třeba v Gimpu nebo Photoshopu. Historické důvody jsou jasné, dříve se nedalo smysluplně renderovat přímo ve 3D a tak se muselo pracovat ve více programech, tvořili se koláže apod. Dnes jsou možnosti vizualizačních softwarů o kus dál a jedním z průkopnických programů na poli vizualizací je i program Lumion. Dovoluje tvorbu vizualizace kompletně přesunout do 3D prostředí a dojít tak od modelu přímo k hotové vizualizaci.

Jaké to má výhody?

Vše máte například hned ve správném měřítku. Jakmile jednou objekt umístíte, máte ho ve všech pohledech a v perspektivě. Nestane se vám tak, že budou postavy moc velké, nebo příliš malé. Stafáž tak umístíte jen jednou a nemusíte ji umisťovat neustále dokola u každé změny pohledu, nebo ji po aktualizaci projektu upravovat znovu ve všech fotkách. Po přípravě scény už jen generujete pohledy, videa, panoramata a scénu k procházení ve 3D pro virtuální prohlídku, nebo VR headset. Výhodou je právě i schopnost reagovat na změny projektu ve velice krátkém čase.

Základem je, si pro každý snímek zvlášť nastavit efekty jako jsou výška slunce, zaostření objektivu, zapnutí té a té vrstvy s postavami, rostlinami atd. To je vlastně jedna z velice zajímavých možností, rostliny můžete mít také ve 3D. Optimalizace programu a herních grafických karet dovoluje vkládat desítky tisíc rostlin, generovat stébla trávy a další řadu detailů, jež dříve možné nebyly. Ale zpátky k původní myšlence, pokud máte změnu v projektu a modelu, aplikujete ji na vizualizaci za pár minut. Nemusíte totiž dělat úpravy v každém snímku zvlášť, vše máte již zasazeno do 3D prostředí Vaší scény a do konkrétních předpřipravených výstupů. Stačí načíst nový model, posunete třeba trochu kameru, slunce nebo třeba postavu, která Vám překáží v novém uspořádání a máte hotovo. Jen rendrujete, což je otázka pár vteřin na snímek. Pokud děláte především exteriéry, oceníte zmíněné modely rostlin a stébla trávy, ty jsou animované, aby Vám nedělaly ostudu ani ve videu nebo VR.

Ve vytvořené scéně dokážete díky věrné perspektivě i lépe nahlížet na prostorové vztahy a pracovat s nimi. Můžete tak od prvotních studií lépe pracovat s hmotou v prostoru, protože si jedním tlačítkem budete přenačítat varianty Vašeho modelu až po svoji finální verzi, nebo třeba druhou-třetí finální verzi. To se hodí především s nerozhodným zákazníkem. Při větších projektech zase použijete častěji hromadné umístění a animaci, kdy vytvoříte třeba model města se stovkami postav i objektů a animujete je během krátké chvíle. Další výhodou takového postupu s jedním programem je, že si jednodušeji uložíte co potřebujete. Uložíte si veškeré materiály použité ve vizualizaci a pak je použijete u dalšího projektu. Líbí se vám nějaký vytvořený snímek, jen si zkopírujete efekty a použijete jinde. Kopírovat můžete klipy videí, můžete slučovat scény, když Vás na projektu pracuje více, můžete vkládat již hotová videa a snímky, loga apod.

Díky výše popsanému principu ušetříte mnoho času, jen musíte na začátku vhodně připravit scénu. To znamená 3D model, ten Vás ale sám nabádá aby byl připraven dobře, chyby jsou díky 3D modelu prostě více vidět, což zná každý kdo pracuje s BIM. Další kroky – příprava scény – v Lumionu jsou díky pečlivému vývoji programu tak snadné a rychlé, že to mnohdy zvládnete i za pár minut. Pak už jen vybrat správné pohledy a začíná práce s grafickou stránkou výstupů. Efekty pro každý snímek a každé video můžete volit zvlášť nebo je kopírovat. Můžete udělat kompilaci snímků s videem, logem atd. Zákazníkovi tak už nedoručíte jeden pohled a nebudete sázet na jeho představivost, pošlete mu pohledů kolik chcete. Pokud je to ještě málo, prohloubíte jeho vjem videem, nebo panoramatickým pohledem. To ukáže lépe prostor i zákazníkovi bez prostorové představivosti.

Přiložit video vizualizace projektu už nebude nic neobvyklého a náročného, protože render trvá jen pár minut, a jako bonus pošlete link na panoramatický pohled, který si otevře zákazník třeba i na mobilu. Když si s tím dáte nějakou práci navíc, můžete mu připravit i virtuální prohlídku. O kolik Vám to usnadní práci, když můžete vynechat při tvorbě komunikaci s grafikem, kterému jste do teď práci museli zadávat, a vnořit se přímo do 3D prostoru s Vaším zákazníkem? O kolik to zpříjemní Vaši práci a komunikaci, když detaily nebudete muset tolik popisovat, ale budete je moci ukazovat v připravených vizualizacích,a nebo animacích.

Hlavním měřítkem je zde strávený a ušetřený čas

Nejen, že výstupy dostanete z programu mnohem rychleji, ale především zrychlíte tvorbu vizualizace. Dostupných tisíce objektů v knihovně a modifikovatelných cca 900 materiálů, schopnost načítat i třeba objemná skenovaná 3D data a především také princip práce s 3D prostředím. To jsou věci, které Vám dovolí za stejný čas vytvořit více. Hlavní čas ale ušetříte pokud budete dělat v projektu a vizualizaci změny. Díky provázání s Vaším programem a jednoduchému znovu-načtení můžete být s Lumionem neustále „online“ připojeni k Vašemu návrhu z programů jako jsou Archicad, Revit, Sketchup, Spirit, Arcon, Sema, Microstation, Autocad, 3DS MAX, Rhino, pCon.planner a mnohé, mnohé další.

.......................................................................
...VIZITKA........................................................

LUMIARTSOFT s.r.o.
IČ: 02638975

Ondřej Valach

+420 773 651 720

valach@lumion3d.cz

www.lumion3d.cz